Vanliga frågor och svar
Om du blivit arbetslös eller sjukskriven kan du ansöka om ersättning via vårt webbformulär. För övriga försäkringar är du välkommen att kontakta oss för att beställa en skadeblankett. Du kan även vända dig till vår samarbetspartner där du ansökte om din försäkring.
Du postar skadeblanketter till:
BNP Paribas Cardif, Box 24110, 400 22 Göteborg.
Försäkringen har en kvalificeringstid och en karenstid. Kvalificeringstiden är den första tiden efter att du blivit ansluten till försäkringen och du får inte ersättning för händelser som inträffar under denna tid. Karenstiden är den första tiden från det att skadan eller händelsen inträffar.
Vilken kvalificeringstid och karenstid din försäkring har kan du läsa mer om i försäkringens villkor.
Handläggningstiden kan ta upp till två veckor från det att vi har mottagit alla dokument. Vi behöver ta emot samtliga dokument för att kunna ge ett beslut om ersättning.
All information gällande vilka dokument du behöver skicka in till oss hittar du på vår sida Ansök om ersättning.
Vid arbetslöshet: A-kassans utbetalningsspecifikation finns att hämta via a-kassans hemsida. På utbetalningsspecifikationen behöver ditt namn och antalet ersättningsdagar för respektive vecka framgå.
I MyCardif kan du se både dina försäkringar och dina ärenden. Det kan dröja lite innan ditt ärende dyker upp i MyCardif. Avvakta därför gärna några dagar och logga in igen.
Om du vill komplettera ditt ärende och skicka in fler dokument till oss kan du göra det på sidan Skicka in dokument.
BNP Paribas Cardif administrerar din försäkring. Har du frågor som rör amortering eller betalning av ditt lån hänvisar vi dig till din långivare.
– Arbetslöshet eller sjukskrivning som inträffade innan försäkringen började gälla eller under kvalificeringstiden.
– Arbetslöshet som beror på egen uppsägning.
Du hittar mer detaljerad information i ditt försäkringsvillkor.
Det bästa är om du väntar till du har alla dokument redo, då kan vi handlägga ditt ärende snabbare och du slipper komplettera efteråt.
Försäkringen har alltid 30 dagars karenstid, det betyder att du inte kan få ersättning för sjukskrivning eller arbetslöshet som pågår kortare än 30 dagar. Vänta med att fylla i webbformuläret tills du har varit sjukskriven eller arbetslös i mer än 30 dagar.
I samband med att din ersättning betalas ut från a-kassan får du en utbetalningsspecifikation.
Du behöver skicka in samtliga utbetalningsspecifikationer som du fått från a-kassan under din arbetslöshetsperiod. Ditt namn och antalet dagar du fått ersättning för per vecka måste framgå på utbetalningsspecifikationerna.
Här är ett exempel på hur a-kassans utbetalningsspecifiktation kan se ut.